Poremećaj rada štitaste žlezde

stitna 1

Štitasta žlezda je smeštena u prednjem delu vrata. Po svom obliku liči na leptira i može se pipati pod kožom. Luči nekoliko hormona, od kojih su, u narodu, najpoznatiji T3 i T4. Oba hormona nastaju iz joda koji u organizam unosimo hranom. Kao i sve žlezde sa unutrašnjim lučenjem i štitasta žlezda, kada luči hormone, oni cirkulacijom dospevaju do svih ćelija u organizmu.

Hormoni T3 i T4 utiču na različite procese u organizmu: rast, proizvodnju toplote, oslobađanje energije. Posredno, preko hormona, štitnjača upravlja mnogim telesnim funkcijama, određujući i telesnu temperaturu, puls srca, telesnu težinu. Kod beba i dece odgovoran je i za pravilan psihofizički razvoj. Kao i druge žlezde sa unutrašnjim lučenjem, njen rad nije samostalan, već je pod uticajem hipofize, žlezde koja je smeštena u glavi. Uticaj svih žlezda je u povratnoj sprezi, tj. nivo hormona jedne žlezde utiče na nivo hormona druge žlezde. Sama hipofiza ima nadređen organ koji se nalazi u mozgu: hipotalamus.

Hipofiza luči hormon TSH koji podstiče štitnjaču na lučenje T3 i T4 hormona. Poremećaj u radu, bilo hipofize ili štitnjače, dovodi do poremećaja u lučenju hormona. U normalnim okolnostima ako je u krvi povišen nivo hormona štitnjače pada nivo TSH i obrnuto.

SMANJENO LUČENJE HORMONA ŠTITASTE ŽLEZDE – HIPOTIREOZA

Ukoliko se javi u dečijem dobu daje težu kliničku sliku, zato jer ometa rast i razvoj, ali to je svakako problem za pedijatra – endokrinologa. Smanjenje lučenja hormona T3 i T4 dugo kod pacijenta prolazi neprepoznato i od strane ordinirajućeg lekara. Počinje kao fizička i psihička usporenost, koja se dugo pogrešno pripisuje stresu i umoru. Javljaju se i drugi, često ne specifični simptomi: bledilo lica, povećanje telesne težine, podbulost, gušavost, osećaj hladnoće, grčevi mišića, hipertenzija, poremećaj brzine i ritma srca, suva i ispucala koža, kosa i nokti.

Uzroci hipotireoze mogu biti razliučiti, ali bez obzira na uzrok, leči se tabletama hormona sintetskog porekla.

Lečenje je doživotno!

POJAČANO LUČENJE HORMONA ŠTITASTE ŽLEZDE – HIPERTIREOZA

Pojačano lučenje hormona štitaste žlezde prati pojava raznih simptoma: nervoza, razdražljivost, ubrzan srčani rad, poremećaji ritma, gubitak telesne tezine, gušavost, pojačano znojenje, uvećanje očnih jabučica i ukočen pogled, povišen krvni pritisak.

Kardiolozi na poremećaj rada štitaste žlezde posumnjaju, kada imaju ubrzan srčani rad kome se ne može naći uzrok u okviru srca.

Uzrok hipertireoze mogu biti benigni tumori i autoimune bolesti koje prati pojačano lučenje hormona. Hipertireoza se leči lekovima, hiruškim intervencijama odstranjivanja tumora ili cele žlezde ili radioaktivnim jodom kojim se sprečava preterano lučenje.

U svakom slučaju, poremećaji rada štitaste žlezde zahtevaju dugotrajne i redovne kontrole kod endokrinologa i česte korekcije terapije.